25. august 2011

Åååååå..... Nei.....

Ungene ELSKER den nye barnehagen. De leker og oier og koser seg hele dagen.
De hentes og de er så opplagte og "jøger" og kan fortelle en haug med fine ting de har opplevd.
Så fint, tenker jeg. Og øyner et håp om at middagen kan mekkes, mens ungene leker litt mer.... For så å spise til vanlig tid. Så kose med mor, stelle seg, få litt kveldsmat - for så trøtte og slitne og gode, legge seg til vanlig tid.

Men vanlig tid her i huset er for tiden veldig flytende....
I sommer var vanlig tid, langt over hverdagens vanlige tid.
Og etter ferien har vi helt glemt hva som var vanlig tid før ferien....

Og mens jeg står der på kjøkkenet - i suset fra den utgamle vifta over den forhistoriske komfyren vi har - og ikke legger merke til om det står til liv i stua..... Ja, så har begge ungene inntatt hvilestilling.
Kl er 17....
Jeg er alene - og vet hvilket lite helvete det blir, hvis jeg vekker etter 15 min. ... Og det er ikke enkelt å håndtere med bare ett fang og to armer.

Så for å bevare husfreden, lot jeg ungene ligge sånn en stund......

De fikk så middag til kveldsmat. Og kveldsmat til dessert.
De fikk bade. Og de fikk litt varm melk.... Alt for at de skulle bli trøtte igjen til noenlunde vanlig tid.
Men alle som har hatt små unger, vet at det i allefall ikke ble soving til vanlig tid denne denne kvelden. Det ble langt fra vanlig tid... Sånn ca 3 timer over, faktisk....

Værsågodblituillat!

Og fin torsdag!

16 kommentarer:

  1. Dette låter veldig kjent gitt - særlig den med vurderingen, vekke nå = helvete eller utsette og da få legging = helvete :)
    Så gøy at de liker barnehagen - regner jo med at hvertfall Eira får et år der (om ikke to), og jeg ser så masse av Eira i dine to små!

    SvarSlett
  2. kjenner problemet!
    samme greia her.. men her er det mor!!!
    tøft liv.

    :o)

    SvarSlett
  3. På den tiden var tiden mellom barnehage og middag og barnetv - dødens.

    Men så lenge etter kan jeg ikke huske hva jeg gjorde ut over at de ikke skulle sovne.

    Jeg er helt sikker på at mine ikke var med på å lage middag, men det kan jo hende at det passer for dine.

    SvarSlett
  4. Hehe, kjenner igjen det der ja :). Det skal ikke være lett å komme inn i normale rutiner etter en deilig, lang ferie. Men, det vil skje.... før eller senere :). Kjekt de koser seg i barnehagen da :).

    SvarSlett
  5. Velkjent problem... Vi hadde en periode med en av ungene, hvor vi bare måtte bære han til sengs når såntno skjedde. Sov til neste dag. Men litt kjedelig å ikke ha ettermiddagen sammen med han da.

    SvarSlett
  6. ikke sant.....også er det litt deilig når de sover - akkurat der og da, så kan man ta den kaffekoppen....

    SvarSlett
  7. Veldig gjenkjennelig. Både ungene i sofaen og forhistorisk ovn og vifte som suser uten effekt :D
    Eimund sovna på sofaen kl. 17.00 en av de første dagene etter bhg.start. Vi fikk ikke liv i han igjen. Han blei putta i seng med klær på. Våkna igjen kl. 5 på morran (eller natta). Følgende dag ble en laaaaang dag.
    Ellen :)

    SvarSlett
  8. Huff, huff, huff! Stakkars deg! (og kanskje stakkars de som er litt trøtte i dag?)

    SvarSlett
  9. Forresten STOR skjørte-krise her i går. Fikk litt salve på SKJØRTET og den nye TRØYA. Kaldsvettende og lettere hysterisk gikk jeg for å vaske SKJØRTET etter anvisningene dine. Kom på at jeg nettopp hadde starta ei maskin. Tenk om flekken festa seg??? Hjelp!
    Men den gikk bort, takk og lov. Pjuh! De flekkfjernings-produktene er utrolig rå!
    Lykkelig SKJØRTeier Ellen :)

    SvarSlett
  10. Jess, dette er kjent.
    Men guuuud så fristende det er å la de sove...men prisen er en evig, kranglete og sur kveldsøkt.
    Klem!

    SvarSlett
  11. Huff, hørtes ikke kjekt ut, nei..

    Det går seg vel til?

    SvarSlett
  12. Ojojoj. Ikke bra. Det er akkurat sånne situasjoner vi frykter her i hjemmet og.. Stille barn er jo aldri et godt tegn:)

    SvarSlett
  13. hahahahha.... sånn er det hos oss også! sliiiiiitsomt! :)

    SvarSlett
  14. Hihi, så søte de er.

    Jeg er ganske sikker på at mine unger IKKE hadde gjort det om de var i barnehage for mine to er full av krutt og søvn er oppskrytt ;) hehe...

    Ha en fin fin dag :)

    SvarSlett
  15. Husker det der ja... har syklet hjem med trøtte unger på barnesete bak sykkelen og dunket bak med hånden for å holde de våkne...Men etter en lang barnehagedag er det utrolig vanskelig å holde seg våken selv om man sitter og humper bak på en sykkel.... :-)

    SvarSlett
  16. Velkjent...men her er det først og fremst de voksne som kælver på sofaen - og ikke får sove til vanlig tid senere på kvelden, ja.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails